Hoffstetter, F. afirma que la multimèdia és l’ús de l’ordinador per presentar i combinar text, gràfics, àudio i vídeo amb enllaços que permetin a l’usuari navegar, interactuar, crear i comunicar-se.
No tots els multimèdia tenen una finalitat educativa per a que ho sigui requereix intercanvi d’accions entre l’alumne i el recurs interactiu permetent així l’adquisició de nous aprenentatges significatius fruït d’una elaboració cognitiva conscient i intencional per part de l’alumne.
Composta per tres títols - "Naraba", "Naraba World: El Palau Misteriós" i "Naraba World: El Laberint de la Llum " -, recull les principals matèries educatives de l'educació reglada per a nens d'Educació Infantil i Primer Cicle de Primària (5 a 9 anys). El seu contingut i metodologia, definits per un grup d'experts en educació i jocs, aborda àmpliament les Competències Clau per a l'Aprenentatge Permanent i contingut curricular de la Llei Orgànica d'Educació vigent (LOE,2006).
Els productes Naraba World s'estructuren i complementen de manera similar a com ho fa un llibre de text i el seu corresponent quadern d'exercicis. Naraba funciona com el joc central de la gamma i aborda totes les matèries curriculars, mentre que "El Palau Misteriós" i "El Laberint de
Nosaltres creiem que és un bon material però no ho és tot. Els infants han de conèixer més materials i més maneres de fer. Com passa amb tot, quelcom és bo en la seva justa manera. No es pot abusar però tampoc rebutjar. Com a futures educadores ho podem tenir en compte com a recurs.
Aquest videojoc ha tingut tanta repercusió en l'àmbit educatiu que inclús ha sortit a les notícies i a un dels programes de Redes d'Eduard Ponset dedicat als videojocs educatius amb una entrevista a Marc Prensky, especialista en videojocs i aprenentatge, posant com a exemple de videojoc educatiu model Naraba.
El disseny i desenvolupament de Naraba ha comptat amb l'ajuda de professors i experts del sector educatiu que han donat forma als continguts curriculars i els han adaptat a les necessitats manifestades pels pares i a les expectatives de nens i nenes partícips en el projecte. Naraba aborda de manera àmplia i rigorosa les Competències de la UE per a l'Aprenentatge Permanent i els continguts curriculars recollits en la Llei Orgànica d'Educació en vigor per a escolars d'educació infantil i primer cicle de primària (de 5 a 9 anys).
Compta amb més de 60 mini jocs i més de 100 missions en les quals es treballen de manera intrínseca al joc les matèries de l'escola, immerses en una trama argumental original i divertida que convida als nens a seguir jugant mentre aprenen de manera imperceptible per a ells.
El videojoc, disponible en espanyol, anglès, alemany i francès porta integrada una opció multilingüe perquè els nens puguin exercitar o adquireixin vocabulari d'un segon idioma mentre juguen.
Classificació del videojoc segons les aplicacions multimèdia:
1. Segons el sistema de navegació “Naraba” té una estructura reticular perquè permet a l’usuari total llibertat de navegació pel seu món.
2. La finalitat de “Naraba” és formativa però a la vegada és doble. En primer lloc, és tracta d’una simulació perquè:
• L’estudiant pot experimentar a través d’un escenari o model i comprovar l’efecte de les seves decisions.
• Paper actiu de l’usuari.
• Aprenentatge per descobriment.
I en segon lloc, es proposa un objectiu, la captura del tresor:
• Permet adquirir informació practicar habilitats i procediments relacionats amb les Tic i el continguts proposats amb l’accés a la informació.
3. Segons el paradigma d’aprenentatge, que fa referència a les bases psicopedagògiques de l’aprenentatge, més concretament del cognitivisme:
• Es basa en les teories del processament de la informació, algunes idees conductistes (reforç, anàlisi de tasques) i de l’aprenentatge significatiu.
• L’aprenentatge es concep com un procés actiu.
• El coneixement es considera com una realitat externa que ha de ser adquirida per l’estudiant.
• Les condicions internes que intervénen en el procés: motivació, captació i comprensió, adquisició, retenció.
• Importància de l’experimentació i la resolució de problemes. (S’apren fent)
• Importància de la interacció social. L’estudiant és assessorat i connectat amb d’altres aprenents i experts per tal d’explorar un tema curricular donat.
4. Segons el grau de control del professional, és a dir, de les possibilitats de configuració de l’aplicació per tal d’adaptar-les a les necessitats dels usuaris, “Naraba” és un programa informàtic que no permet cap tipus de modificació tot i que l’usuari pot escollir l’itinerari.
5. Els destinataris als quals va dirigit aquest videojoc és a infants de cinc a nou anys.
6. Segons la seva funció en l’aprenentatge podem dir que “Naraba” engloba el següent contingut curricular: matemàtiques, llengua, medi social, medi natural, música, plàstica i habilitats personals.
7. Segons el seu comportament, apostem per aquest videojoc ja que l’alumne és subjecte actiu i participa lliurement.
8. Segons el rol de l'alumne i el docent:
8. Segons el rol de l'alumne i el docent:
• Rol de l’alumne:A través d’aquest joc aprèn? Sí, perquè desenvolupa destreses, habilitats i estratègies. El vincle amb la realitat que aquest joc ofereix a l’alumne és fomentant l’esperit aventurer. Se li dóna l’opció de triar un personatge per jugar que perfectament podria ser ell mateix.
• Rol del docent: Si la intenció del docent és que l’alumne aprengui jugant, aquest videojoc és bastant adequat tot i que no l’únic que pot utilitzar. El millor és oferir el joc, explicar les prestacions i deixar fer a l’alumne al seu aire (que és com més aprèndrà). Pot estar a la seva disposició per resoldre dubtes però no per ajudar-li constanment.
El joc està pensat per jugar individualment, però també podem donar l’opció de jugar en parelles, com a molt trios, per fomentar el joc cooperatiu.
El docent no s’ha de preocupar de que l’alumne trobi continguts no adequats a la seva edat mentre navegui ja que cada unitat que s’ha venut del joc inclou Naraba Internet Security. Això resulta força tranquilitzador per nosaltres.
9. Segons el seu disseny i suport podem dir que aquest és atractiu per als alumnes als quals va dirigit, fet que provoca la seva motivació i ganes de jugar.
10. Segons la metodologia es pot utilitzar aquest videojoc com a eina per treballar totes les matèries ja que proporciona un aprenentatge globalitzat i mitjançant el joc lúdic.
10. Segons la metodologia es pot utilitzar aquest videojoc com a eina per treballar totes les matèries ja que proporciona un aprenentatge globalitzat i mitjançant el joc lúdic.
Naraba transforma els videojocs en un motor per a l'aprenentatge i el descobriment
“Els videojocs són efectius perquè aconsegueixen una cosa que l'educació tradicional i el programari educatiu tradicional no havien aconseguit: cridar l'atenció.” Eduard Punset.
“Un joc amb un concepte innovador que recull els principals continguts educatius de l'escola però amb un objectiu clar: fer gaudir als nens.” Ignacio Osuna.
Els continguts i metodologies dels jocs han estat creats per un grup d'experts en educació i jocs. Abanderen a Espanya les metodologies pedagògiques del Game Based Learning (Aprenentatge Basat en el joc) que ja està donant resultats molt positius per a l'aprenentatge en països com el Regne Unit.
“Els videojocs són efectius perquè aconsegueixen una cosa que l'educació tradicional i el programari educatiu tradicional no havien aconseguit: cridar l'atenció.” Eduard Punset.
“Un joc amb un concepte innovador que recull els principals continguts educatius de l'escola però amb un objectiu clar: fer gaudir als nens.” Ignacio Osuna.
Els continguts i metodologies dels jocs han estat creats per un grup d'experts en educació i jocs. Abanderen a Espanya les metodologies pedagògiques del Game Based Learning (Aprenentatge Basat en el joc) que ja està donant resultats molt positius per a l'aprenentatge en països com el Regne Unit.
En les generacions que creixen calen metodologies basades en el joc lúdic ja que tenen poca facilitat per concentrar-se i, per contra, molta facilitat per dispersar-se. Cal motivar-los, proporcionar acció i moviment, convertir-los en subjectes actius i protagonistes...i que no s’adonin que estan aprenent.
Per introduir aquest videojoc explicariem als nostres alumnes la següent història:
"Fa centenars d'anys va existir un gran continent anomenat Naraba. Naraba era una terra de contrastos: gèlides àrees en el nord, fabuloses platges en el sud, un volcà adormit a l'est, frondoses selves a l'oest, àmplies prades i nevats cingles a la zona nord-oest, riques mines en el nord-est i una superba capital en el centre del continent. Cadascuna d'aquestes regions oferia ecosistemes diferents i, per tant, Naraba era el continent amb major biodiversitat del planeta.
Els seus habitants, els narabian, eren un poble orgullós de viure en pau i satisfet dels seus assoliments: havien aconseguit dominar els elements de la naturalesa per viure en harmonia amb ella. La seva major obra era la capital de Naraba, Caleida, un fabulós conjunt de temples als elements i la naturalesa i seu del govern de Naraba, un Consell que administrava els assumptes del continent des del palau més espectacular que mai s'havia construït.
Els narabian portaven una vida afable i tranquil·la, aprofitant els regals que la naturalesa els feia en forma de cultius, caça, pesca i minerals. Eren molt bons artesans i no precisaven de gens, ja que tots tenien quant necessitaven per viure.
No obstant això, amb el pas dels anys alguna cosa estrany va començar a succeir en Naraba. Al principi no eren més que petits successos aïllats, gairebé sense importància, com un sembrat fet malbé o argila d'un pou que en coure s'esquerdava o vaques que ja no donaven llet. La freqüència d'aquest tipus d'esdeveniments va començar a augmentar gradualment fins que els habitants de Naraba van decidir posar l'assumpte en mans del Consell.
Els savis del Consell, compost per un ancià, una anciana, un home, una dona, un jove i una jove, van intentar descobrir l'origen de tots aquells problemes emprant tot el seu coneixement, saviesa i màgia. Però no van aconseguir esbrinar gens i la situació era cada vegada pitjor. Era com si la naturalesa estigués infectada per una greu malaltia que l'estava matant a poc a poc..."
* Aquest post ha estat realitzat per Anaïs Queralt, Belinda Tirado i Patrícia Romero; Algunes de les informacions exposades en aquest post han estat extretes de powerpoint de classe i de la pàgina web del videojoc.
"Fa centenars d'anys va existir un gran continent anomenat Naraba. Naraba era una terra de contrastos: gèlides àrees en el nord, fabuloses platges en el sud, un volcà adormit a l'est, frondoses selves a l'oest, àmplies prades i nevats cingles a la zona nord-oest, riques mines en el nord-est i una superba capital en el centre del continent. Cadascuna d'aquestes regions oferia ecosistemes diferents i, per tant, Naraba era el continent amb major biodiversitat del planeta.
Els seus habitants, els narabian, eren un poble orgullós de viure en pau i satisfet dels seus assoliments: havien aconseguit dominar els elements de la naturalesa per viure en harmonia amb ella. La seva major obra era la capital de Naraba, Caleida, un fabulós conjunt de temples als elements i la naturalesa i seu del govern de Naraba, un Consell que administrava els assumptes del continent des del palau més espectacular que mai s'havia construït.
Els narabian portaven una vida afable i tranquil·la, aprofitant els regals que la naturalesa els feia en forma de cultius, caça, pesca i minerals. Eren molt bons artesans i no precisaven de gens, ja que tots tenien quant necessitaven per viure.
No obstant això, amb el pas dels anys alguna cosa estrany va començar a succeir en Naraba. Al principi no eren més que petits successos aïllats, gairebé sense importància, com un sembrat fet malbé o argila d'un pou que en coure s'esquerdava o vaques que ja no donaven llet. La freqüència d'aquest tipus d'esdeveniments va començar a augmentar gradualment fins que els habitants de Naraba van decidir posar l'assumpte en mans del Consell.
Els savis del Consell, compost per un ancià, una anciana, un home, una dona, un jove i una jove, van intentar descobrir l'origen de tots aquells problemes emprant tot el seu coneixement, saviesa i màgia. Però no van aconseguir esbrinar gens i la situació era cada vegada pitjor. Era com si la naturalesa estigués infectada per una greu malaltia que l'estava matant a poc a poc..."
* Aquest post ha estat realitzat per Anaïs Queralt, Belinda Tirado i Patrícia Romero; Algunes de les informacions exposades en aquest post han estat extretes de powerpoint de classe i de la pàgina web del videojoc.
0 comentaris:
Publica un comentari a l'entrada